Tyto nežádoucí sociálně patologické projevy školních dětí není radno přehlížet. Ať už s dětmi pracujete jako pedagog, nebo v jejich volném čase, musíte si všímat proměn v jejich chování a co nejdříve identifikovat tyto nebezpečné projevy. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. je shrnul do následujících pěti kategorií ve svém výukovém textu.
1. Záškoláctví
- Příčiny záškoláctví
- Náprava
2. Agrese a šikana
- Aktéři šikany
-
dítěti se v průběhu týdne velmi mění nálada;
-
ráno je mu zle a nechce jít do školy;
-
zůstává doma, nevyhledává kamarády a kamarádi nevyhledávají jeho;
-
nosí poznámky za pozdní příchod;
-
zapomíná a ztrácí věci;
-
má roztrhané oblečení;
-
chodí za školu.
-
dítě je o přestávkách samo, ostatní o něj nejeví zájem a vyhledává přítomnost učitele;
-
má-li mluvit před třídou, je ustrašené, nejisté;
-
působí smutně až depresivně a zhoršuje se jeho prospěch ve škole;
-
má poškozené, znečištěné věci a oděv;
-
mívá odřeniny, škrábance nebo řezné rány, které nedokáže zdůvodnit;
-
spolužáci se mu posmívají, má pokořující přezdívku;
-
mimo vyučovací hodinu spolužáci do dítěte šťouchají, strkají, kopou a to se nebrání.
Zvýšit pozornost a nejlépe agresory chytit při činu, případ řádně vyšetřit. Během vyšetřování by měl dodržovat správný postup, aby šikanované oběti ještě více neublížil:
1. Chránit zdroj informací a neprozradit ho.
2. Prozradit co nejméně o tom, co je a není dosud známo, aby se šikana mohla dokázat.
3. Vyslechnout poškozeného, obviněného a svědky vždy zvlášť.
4. Je nutné uchránit oběť před dalšími hrubými ataky na jeho osobu.
5. Prokázaná šikana a agrese musí být adekvátně potrestána, v méně závažných případech stačí domluva s hrozbou dalšího postihu.
o prosazení vlastních zájmů. Učitel se zde musí prosadit jako ten, kdo má v těchto sporech poslední slovo, kdo je soudcem. Jeho úkolem je prosazení spravedlnosti mezi dětmi, ochránit slabší před silnějšími. Měl by využít každé příležitosti k tomu, aby je povzbudil, dodal jim odvahy, posílil jejich sebevědomí a ujistil je, že jsou stejně hodnotné jako ostatní. Děti mají silnou potřebu se svěřovat a proto je třeba v tomto podporovat. Musíme jim hlavně naslouchat, aby měly děti ve škole pocit bezpečí před agresivními vrstevníky. Dobrou prevencí je také co nejširší uplatňovaní kooperace mezi dětmi při všech školních činnostech. Základem je zapojení outsiderů do skupinových aktivit, aby tak mohli získat respekt třídy a vyšší sebeúctu.
3. Delikvence mladistvých a kriminalita mládeže
Již název této podkapitoly nastiňuje rozdílnost pojmů delikvence a kriminalita. Hovoříme-li o dětské delikvenci, jde o jednání osob mladších patnácti let, které spáchaly čin, jenž by jinak byl považován za trestný čin nebo čin, který se neslučuje s normami dané společnosti a ohrožuje mladistvého jedince v jeho sociálním vývoji. U některých autorů se termín dětská delikvence kryje s pojmem prekriminalita. Oproti tomu za kriminalitu mládeže pokládáme trestné jednání osob starších patnácti let, které však dosud nedosáhly hranice osmnácti let věku. Definovat ji můžeme jako součást celkové kriminality mládeže i dospělých, jako negativní historicky podmíněný společenský jev, jako krajní případ společenské patologie, porušení společenských zájmů na takovém stupni nebezpečnosti, který je charakteristický jako trestný čin.
V roce 1998 činil počet deliktů, spáchaný dětmi, 11 999, což je 6,30 % z celkové kriminality v České republice. Jde o činy, které by byly jako posuzovány jako trestný čin, pokud by je spáchala trestně odpovědná osoba straší patnácti let. V témže roce mladiství jednici (věková kategorie 15-18 let) spáchali 16 730 trestných činů, což činí 8,78 % z celkové kriminality ve státě (Heřmanská, 2000, s. 171).
→ Příčiny vzniku kriminality mládeže a dětské delikvence
Počátky těchto projevů lze nalézt již v prenátálním a perinatálním období vývoje člověka. Porod je pro dítě velmi traumatizujícím zážitkem, který může být prvotní příčinou pozdějšího delikventního jednání. Za další příčiny lze označit nízký věk matky, výchovu jedním z rodičů, sociální poměry, ve kterých je dítě vychováváno. Nejčastějším důvodem, který vede děti k útěku z domova, vyhledávání nové společnosti a tím i k náklonnosti k negativnímu chování a projevům bývá problémová rodina (atmosféra chladu, odmítání, agresivity, bezcitnosti, problémy ve vztahu rodičů, nejednotná výchova, špatná ekonomická situace). Podepsat na vývoji dítěte se nemusejí jen rodiny rozvrácené, nefunkční a sociálně slabé, ale nezřídka i rodiny velmi dobře situované, kde sice nechybí peníze, ale především čas věnovaný dítěti. Zaměřit se na tuto skupinu dětí, věnovat se jim a nabídnout jim smysluplné využití volného času je tou nejlepší prevencí. Zcela nepochybně většina problémových dětí nedokáže kvalitně využívat volný čas, začleňuje se do různých part, nudí se a proto také inklinuje k sociálně patologickým jevům, delikvenci a kriminalitě. Zhruba polovina delikventů jsou děti trpící tzv.syndromem hyperaktivity – tyto děti jsou neklidné, nesoustředěné, impulzivní, negativně reagující na nové podněty. Delikventní děti mívají již od útlého dětství více úrazů a nemocí.
→ Znaky a zvláštnosti delikventního jednání u dětí a mladistvých
Motivy a znaky trestné činnosti dětí a mladistvých mají svá specifika, která je v mnohých případech odlišují od trestné činnosti dospělých. Jak uvádí Mühlpachr, „je způsob páchání výrazně determinován věkem pachatelů, jeho psychickým a somatickým vývojem, vlastnostmi a zkušenostmi“. Autor dále specifikuje jednotlivé znaky a zvláštnosti těchto sociálně patologických fenoménů:
-
„výběr předmětu útoku je určován jiným hodnotovým systémem než u dospělých,
-
trestná činnost je častěji páchána se spolupachateli a ve skupině,
-
příprava je nedokonalá, obvykle schází prvek plánování, častá je i nedostatečná příprava vhodných nástrojů,
-
chování mladistvých pachatelů se vyznačuje neúměrnou tvrdostí, která se projevuje devastací, ničením předmětů a znehodnocením zařízení,
-
důležitou roli hraje alkohol nebo jiná návyková látka, která zvyšuje agresivitu a nepřiměřenost reakce na vnější podněty,
-
jednání pachatelů je více emotivní než rozumově podložené,
-
při opakování trestné činnosti se vyskytují specifické znaky z činnosti předcházející,
-
při získávání alibi se mladiství pachatelé orientují na osoby ze skupiny, do níž patří,
-
o přípravě, ale i spáchání činu se pachatelé rádi svěřují členům své skupiny,
-
pachatelé často odcizují předměty, které momentálně potřebují nebo které se jim vzhledem k věku líbí (např. automobily, videa, zbraně, alkohol, cigarety apod.),
-
věci získané trestnou činností skupinou mladistvých jsou velmi brzy rozdělovány mezi její členy. Při rozdělování je patrná hierarchie ve skupině a podíl na spáchané trestné činnosti. Finanční prostředky se zpravidla utrácejí ve skupině“ (Mühlpachr 2001, s. 68).
→ Delikvence, kriminalita a škola
Škola jako výchovně vzdělávací instituce, která výrazným způsobem ovlivňuje a formuje osobnost dítěte, má nemalou úlohu v řešení a odhalování delikventního chování a jednání žáků. Málokteré problémové dítě se ve škole neprojeví svými sklony, často je právě škola hlavním místem pro páchání trestné činnosti. Učitel tak nezřídka bývá postaven před úkol odhalit a následně řešit tento sociálně patologický fenomén – drobnější přestupky v rámci třídy, event. školy, závažnější problémy pak ve spolupráci s poradenskými a nápravnými zařízeními.
Žákyně šesté třídy ZŠ se svou šestnáctiletou sestrou přepadávaly a okrádaly spolužáky z prvního stupně školy. Vytipovaly si žáka s nějakou cennou věcí, dítě zavlekly do telefonní budky a tam je pod vyhrůžkami zbití okradly. Vše vyšlo najevo téměř po roce, kdy se jedna z postižených dívek doma svěřila rodičům, kteří se obrátili na školu. Po vyšetření byla obviněná postižena dvěma sníženými stupni z chování, které neměly na dívku takřka žádný výchovný účinek vzhledem k nepodnětnému, nemotivujícímu a sociálně slabému rodinnému prostředí. Matka po incidentu přehlásila dceru na jinou školu.
Úkolem školy by mělo být především preventivní působení na žáky. Obecně lze říci, že stěžejní význam prevence delikvence dětí a kriminality mládeže spočívá v tom, že jsou důsledně odstraňovány negativní výchovné faktory a vytvářeny optimální podmínky pro zdravý psychický a morální vývoj dětí. Tato prevence má mít stejně jako u všech podobných jevů těžiště nejen ve škole, ale především v rodině. Právě spolupráce školy a rodiny je nejdůležitějším faktorem v prevenci a eliminaci delikventního chování a jednání žáků.
4. Drogy a drogová závislost
Drogami označujeme psychoaktivní látky, pomocí kterých jedinec po aplikaci (požití, injekční aplikaci, inhalaci) mění svůj psychický stav, zpravidla subjektivně žádoucím způsobem. Vágnerová vidí motivaci k užívání psychoaktivních látek v:
1. Potřebě vyřešit své problémy, uniknout stresovým situacím a frustraci, uvolnění zábran.
2. Potřebě dosáhnout uspokojení nebo slasti, která není jinak dosažitelná nebo běžně dostupná.
3. Potřebě uniknout stereotypu, nudě, získání inspirace.
4. Potřebě sociální konformity, uchování sociálních vztahů, potřebě být akceptován skupinou nebo subkulturou, v níž užívání drogy patří k standartu chování (Vágnerová 1999, s. 288).
Proč berou drogy děti a mladí lidé? Nejprve ze zvědavosti. Zkusit to je tak vzrušující a odvážné, o to spíše, když slyší neustálé odstrašující řeči dospělých
o nebezpečí, které drogy přinášejí. Často jako východisko z problémů – neúspěchu, nedostatečné sebeúcty a sebedůvěry, zneužívání či zanedbávání doma i ve škole. Později se návykové látky stávají nutností, potřebou, od které nelze utéct, zbavit se jí, oprostit. Nastává závislost, která vede ke zkáze a vážnému ohrožení života.
Problémem je dostupnost a společenská tolerovanost tzv. měkkých drog (alkohol, tabák), které jsou dětem běžně dostupné a nezřídka se stává, že první podnět k experimentování s tímto typem psychoaktivních látek dávají sami rodiče nebo příbuzní dítěte na oslavách, v rámci rodiny. Neuvědomují si, že tyto „nevinné“ experimenty nezřídka stojí na počátku pyramidy, která může vést k drogové závislosti. Hovoříme o tzv. gateway teorii, která předpokládá jistou posloupnost v užívání návykových látek od drog měkkých (zdraví méně a dlouhodoběji ohrožujících, což u dětí vzhledem k vyvíjejícímu se organismu neplatí) po drogy tvrdé, ohrožující zdraví výrazně a bezprostředně.
„Dcera tak krásně zpívala, měla úžasný hlasový rozsah. Sama komponovala. Studovala na soukromé konzervatoři, kterou ministerstvo uprostřed školního roku zrušilo. Tím to všechno začalo. Uvědomovala jsem si, že se ke mně najednou chová jinak. Hůř. Dlouho jsem v sobě bojovala, než jsem se odhodlala prohledat jí věci. V tašce jsem našla stříkačku. To mi teprve pořádně otevřelo oči“ (z výpovědi matky).
→ Jak rozpoznat braní drog?
Není to snadné – učitelům i rodičům musejí pomoci i nepatrné indicie, kterých si mohou všimnout v chování, jednání a vystupování dětí. Mnohé z nich jsou těžko rozeznatelné od některých znaků dospívání, proto nesmíme dělat ukvapené závěry. Jaké mohou být tedy příznaky, že dítě bere drogy?
-
zapomnětlivost, nesoustředěnost, ospalost, letargie
-
náhlé změny nálad;
-
neobvyklá agresivita;
-
vyrážka;
-
nechutenství, úbytek na váze;
-
výrazná ztráta zájmu o školu, koníčky, sport, kamarády, rodinu;
-
opakující se lhaní, tajnosti, nezvykle tajuplné chování;
-
ztráty peněz nebo jiných předmětů doma i ve škole;
-
neobvyklé skvrny na šatech nebo zápach celého těla;
-
špatně srozumitelná, zcestná řeč;
-
stopy vpichů injekční jehlou na končetinách, hýždích, krku aj. (podlitiny v okolí vpichu) (Nebezpečí zvané droga, 1998, s. 14).
→ Nejrozšířenější a nejužívanější drogy mezi dětmi a mládeží
Alkohol – v našich zemích nejužívanější psychoaktivní látka vůbec. Označit ji můžeme jako drogu společenskou (Vágnerová, 1999, s. 290), jelikož ji lidé konzumují ve skupině, děti pak převážně v partě vrstevníků. Pití alkoholických nápojů má velkou tradici a společnost je k jeho užívání poměrně tolerantní. Uvolňuje psychické napětí, zlepšuje náladu, dodává sebejistotu, v malých dávkách působí stimulačně, odstraňuje zábrany. Dětský organismus, který je ve vývoji, může alkohol i v malých dávkách výrazně poškodit.
Tabák – další z velmi rozšířených a společensky tolerovaných drog, společně s alkoholem nejdostupnějších, označovaných jako drogy „měkké“ nebo „lehké“. Jde o návykovou látku, jejíž účinky nejsou tak náhlé a působení na zdraví člověka je dlouhodobějšího charakteru. U školní mládeže je ještě rozšířenější než alkohol, bývá symbolem „dospělosti“ a u mnohých jedinců již v tomto věku nastává závislost (v odborné literatuře označována jako tabakismus) přetrvávající do věku dospělého. Podle Mühlpachra (2001, s. 23) je typickým silným kuřákem chlapec nejvyšší třídy základní školy s podprůměrným prospěchem.
Marihuana – nejrozšířenější droga z kategorie konopných produktů, lidově zvaná „marjánka“. Vyrábí se z cannabis, česky konopí, z listů a samičího květenství. Kouří se stejně jako tabák v podobě cigarety nebo dýmky, ale aplikuje se také inhalačně nebo se i žvýká. Nejtypičtějším příznakem požití je veselost, člověk ztrácí zábrany a dochází k afektivnímu, často zkratovitému jednání. Podobně jako tabák škodí plícím (zvyšuje riziko rakoviny a snižuje imunologickou obranu průdušek), působí negativně na mozek (zhoršování paměti), potenci a psychiku. Z konopí je vyráběn a podobné průvodní okolnosti má rovněž hašiš.
Do kategorie nebezpečných návykových látek bychom mohli zařadit rovněž kofein, který je organismu dodáván především pitím kávy, ale také čaje, coly apod. Nadměrné požívání těchto produktů vede k závislosti zvané kofeinismus, která výrazným způsobem může ohrozit zdraví dětí i dospělých.
Mezi další drogy, mezi mládeží méně užívané, ale o to pro tuto věkovou skupinu nebezpečnější, řadíme opiáty, získávané z nezralých makovic opiového máku (heroin v nejrůznějších podobách nebo tzv. „braun“), drogy stimulační (kokain, amfetamin, pervitin) a halucinogeny (LSD, houba lysohlávka). Zneužívány bývají mnohé léky (Rohypnol, Diolan) a těkavé látky (ředidla).
→ Prevence a náprava drogové závislosti
Drogovou prevenci na školách i v rodině je třeba provádět komplexně a systematicky s důrazem na prevenci primární. Zvláštní důraz je třeba v systému preventivních aktivit věnovat formování zdravého životního stylu, rozvíjení schopností žáků s drogou žít (myšleno ve společnosti), ale nepodlehnout jí. V preventivních programech využívat vyučovací proces (prevence jako součást vyučovacích předmětů) a volnočasové aktivity žáků. Zvláštní pozornost věnovat předcházení tzv. lehkým drogám, které jsou u dětí a mládeže nejrozšířenější a také nejnebezpečnější. Je nezbytné úzce spolupracovat s rodinami žáků, vybranými zařízeními (zdravotnickými, volnočasovými, policií apod.) a podílet se na preventivních programech. Vhodné je využití pozitivního vlivu vybraných jedinců, event. vrstevnických skupin (tzv. peer programy).
Náprava drogové závislosti u dítěte je mnohem složitější a „bolestnější“ pro všechny zúčastněné strany. Méně závažné případy lze řešit v rámci školy za nezbytné spolupráce s rodinou, v závažnějších případech je nutné kontaktovat a o spolupráci požádat některé z poradenských, v krajních případech i léčebných zařízení. Náprava musí být cílená a systematická, jelikož se jedná o velmi závažný jev, který může nenapravitelně poškodit zdraví a osobnost postiženého dítěte.
5. Instituce a zařízení pro vyhledání poradenské pomoci a spolupráce v řešení sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
Jsou-li učitel nebo rodiče postaveni před problém (sociálně patologické projevy a chování dítěte, závislosti, výchovné problémy apod.), který nelze vyřešit vzájemnou spoluprácí na úrovni rodina-škola (včetně spolupráce s výchovným poradcem nebo školním metodikem prevence, je nezbytné obrátit se a požádat o pomoc některou z institucí nebo zařízení, které jsou pro tuto činnost uzpůsobeny. Ve spolupráci s tímto zařízením pak osvědčenými terapeutickými programy zajistit efektivní nápravu a léčbu. Oslovit jednotlivé instituce je nutné s ohledem na dostupnost v regionu. Jsou to tyto:
1. Pedagogicko-psychologická poradna
2. Oddělení péče o dítě a rodinu referátu sociálních věcí
3. Speciálně pedagogická centra
4. Střediska výchovné péče pro děti a mládež
5. Poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy
6. Ambulance odborného psychologa
7. Speciální poradenská centra pro drogové a jiné závislosti, týrané a zneužívané děti
8. Speciální telefonické linky (Linka naděje, Linka důvěry) aj.
Zdroj: https://www.zkola.cz/rodice/socpatologjevy/socpatologjevyobecne/
(Výukový text PhDr. Tomáše Čecha, Ph.D.: NEŽÁDOUCÍ SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÉ PROJEVY ŠKOLNÍCH DĚTÍ)