Cvičím nebo o tom jen mluvím?

Od úmyslu k činům vede často dlouhá a někdy nepřekonatelná cesta. Samotné vědomí toho, že něco chceme udělat, ještě neznamená, že k tomu skutečně dojde.

To, čemu obvykle říkáme lenost, za sebou ale skrývá mnoho dalších faktorů, které naše chování ovlivňují. Cvičení je něco, co vyžaduje akci – je nutné vydat nějakou energii, aby k němu vůbec došlo. Zapojit se tedy musí aktivní složka vůle (její pasivní složka vám pak pomáhá odolat pokušení – to akci většinou nevyžaduje).

Jak získat motivaci?

Svou roli hraje také motivace, systém hodnot a priorit jedince. Všechny tyto komponenty jednání můžete ovlivnit tím, že si připravíte pro cvičení a sportování co nejlepší podmínky –vytvoříte si plán.

Motivace je něco, co naše chování žene vpřed. Představte si proto cíl, kterého chcete dosáhnout. Vytvořte si představu svého ideálního těla, sebe, jak se za pár měsíců obdivně prohlížíte v zrcadle, nebo jak se hrdě nesete po pláži. Tutopředstavu si vybavte vždy, když máte chuť svou snahu vzdát. Nemotivujte se svými starými fotografiemi, kde nejste zrovna fit – určitě to mělo svůj důvod. Snažte se myslet pozitivně a motivovat se spíš příjemnými fantaziemi.

Zmapujte možnosti a vytvořte podmínky

Optimální podmínky pro cvičení vytvoříte tím, že se zamyslíte nad možnostmi, které ve svém současném životě máte. Pokud bydlíte daleko od parku, není příliš pravděpodobné, že tam budete chodit běhat. Jestli je posilovna na druhém konci města, asi se vám tam také chtít nebude. Když nemáte rádi studenou vodu, nenuťte se do plavání. Zmapujte možnosti v bezprostřední blízkosti vašeho bydliště nebo práce. Zjistěte otevírací doby sportovišť ve vašem okolí a poptejte se kamarádek, zda by se k vám náhodou nechtěly připojit.

V diáři si týden dopředu rozepište časy sportovních lekcí, kterých se zúčastníte a domluvte se s někým, kdo půjde s vámi – budete zavázáni nejen sobě, ale také kamarádce a rušit aktivitu pak nebude tak snadné.

Zdroj: zena.centrum.cz

Autor příspěvku: Anna Paločková