Jan Přeučil – Mistr slova, s jehož pojetím herectví býváme svědky kouzel přesné výslovnosti, jež nám pomáhá chránit bohatství mateřštiny a její noblesu.
Nikolaj Vasiljevič Gogol – ve jménu tohoto Mistra jsou zaklety chochol, hohol, hlahol – vždy v nemilosti mocných, kterým se vysmíval, plebejsky je tupil a hájil právo všechnu bídu světabláznovsky zapisovat.
Ty dva nyní můžete opět potkat znovu. Jan Přeučil si už před padesáti lety vybral Gogolovy Bláznovy zápisky, příběhy ldiček směšných až k pláči apolitováníhodných k popukání. Ostré kontury charakterů, romantismus obrácený v žert, anekdotu, hříčku, než se i v porodii prosadí nepřízeň osudu řízená často démony a běsy.
Jan Přeučil s Gogolem vytvářejí zvláštní dramatický tvar, který nejen oslovuje, nýbrž i fascinuje. Slovo se prolíná s hudbou a obojí s osudem. Tak to vnímají diváci všech generací.
Představení jednoho herce a dva géniové v jednom. Obnovené představení legendárního divadelního představení z roku 1969, které milovalo publikum i herec: „S režisérem Gillarem jsme připravili několik představení pro pražskou poetickou kavárnu Viola. První byly Bláznovy zápisky. Mě uchvátily, protože jsem Gogola miloval. A navíc jsem zde hrál postavu zcela vyšinutou mimo zákony normálního myšlení. Dokonce se nám tu podařilo zcela logicky a organicky uplatnit takové množství protiruských narážek, že představení ve Viole byla vždycky plná. Dosáhla více než sto repríz! Toto představení divadla jednoho herce jsem hrál také ve Švýcarsku a v Německu. V roce 1970 Jaroslav Gillar emigroval, a tím skončily nejen Bláznovy zápisky, ale i řada divadelních představení, která režíroval. Kdo utekl, po tom se muselo zamést.“
Akce je součástí projektu „Malé festivaly hudby a poezie“ podaného do GSZM Třebíč 2016.