Proč mají chipsy tak nafouklé obaly?

Procházím obchodem kolem regálu s chipsy a zaslechnu rozhovor dvou rozlícených mladíků: „Hele, jak je ten pytlík nafoukej, aby to vypadalo, že je tam těch chipsů hodně.“ A druhý teenager přitakává: „Přesně, a schválně to maj neprůhledný.“ No, může to tak vypadat, ale tmavé sáčky i nafouknutí je nutnost, nikoli schválnost. Potvrdili nám to přímo ve výrobně Bohemia Chips v Choustníku v jižních Čechách.

Uvnitř sáčku není vzduch, ale dusík

Otázka ohledně nafouknutých sáčků zdejšího šéfa Miloše Cikrta vůbec nezaskočila. Pravděpodobně jsme nebyli první ani poslední, kdo se ho na podobnou věc ptal. „Někteří spotřebitelé říkají, že sáčky nafukujeme, aby vypadaly větší, ale to není pravda. Sáček je plněn dusíkem, aby se zabránilo styku brambůrek se vzduchem. Pokud by sáček dusíkem plněn nebyl, došlo by po kontaktu se vzduchem ke žluknutí tuku, v němž jsou brambůrky smažené,“ vysvětluje. Ochranná atmosféra navíc pomáhá udržovat chipsy déle čerstvé a křupavé, díky ní se v sáčku nelámou a my tak díky nafouknutému sáčku doma do mísy nesypeme drobky.

Další zajímavostí, která se týká obalů na chipsy, je, že jsou z vnitřní strany opatřeny velmi tenkou vrstvou hliníku, to i proto, aby obal nebyl průhledný a nedostalo se do něj světlo, které by také urychlovalo žluknutí. (I přes obsah hliníku jej ale můžete vytřídit do kontejneru na plasty.) Neprůhledné obaly mají v Bohemia Chips asi od roku 2000, výjimku tvoří Bohemia Chips, které můžete koupit v rámci retro týdnů v řetězci Lidl, ty mají průhledný obal.

A co na to dTest?

Časopis dTest spustil v roce 2010 kampaň Vzduch, zaměřenou na výrobky prodávané v nadměrných obalech. Současně vyzval spotřebitele, aby pomohli ukázat na případy takových výrobků a zasílali do redakce jejich fotografie i další informace. Nyní na svých webových stránkách www.dtest.cz/nad­merne-obaly zveřejňuje databázi „vzdušných“ výrobků.

Je to klamání spotřebitele

Kupujete vzduch? Nadměrné obaly z galerie dTestu

Sáčky, dózy i krabice, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. Na pultech obchodů se s tím setkal už asi každý. Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více výrobku, než tomu ve skutečnosti je. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

„Pokud se na danou záležitost podíváme z pohledu zákazníka, nemůžeme s takovou praktikou souhlasit,“ říká spolupracovník časopisu dTest Jan Richtr„Jedná se podle našeho názoru často o klamavou praktiku, které se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ dodává. Časopis dTest nechce toto nežádoucí chování tolerovat, a proto spustil průběžně doplňovanou databázi, která na výsledky klamavých praktik poukazuje.

 Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. Zdánlivě je tento problém legislativně podchycen, uvedl časopis dTest při zahájení akce Vzduch. V praxi je to ovšem obtížnější. Šéfredaktorka časopisu dTest Ida Rozová vysvětluje: „Porušení této povinnosti u nás může být pokutováno pouze tehdy, dopustí-li se takového deliktu osoba, která na trh uvádí obal, tedy podnikatel, který dováží či vyrábí a prodává samotné obaly, a nikoli již podnikatel, který obal koupí a výrobek dodá do obchodní sítě.“ Praktiky prodejců by proto neměly zůstat bez povšimnutí.

Kupujete potraviny ve zbytečně velkém obalu?

V databázi dTestu je už na padesát výrobků prodávaných v obalu, který je jim značně velký. Často se jedná o potravinářské výrobky, doplňky stravy a podobně. Sušenky, krupicové kaše, mléčné výrobky, kakaové prášky, kukuřičné lupínky, čaje…

Pokud máte dojem, že taky platíte za vzduch a že vás někdo tak trochu tahá za nos (nebo peněženku), můžete do galerie rovněž přispět. (Své podněty můžete poslat buď na e-mailovou adresu vzduch@dtest.cz, případně přímo na webové stránce www.dtest.cz/nad­merne-obaly.)

„Problematika má rovněž aspekt ekologický,“ připomíná Jan Richtr. „Na výrobu se spotřebuje zbytečně velké množství obalového materiálu a kamiony pak vozí poloprázdné krabice. Velké množství obalů je třeba v lepším případě recyklovat, v tom horším končí na skládkách.“ 

Co vy na to? Neměly by obaly odpovídat obsahu?

zdroje:

https://www.vitalia.cz/clanky/kupujeme-vzduch-nadmerne-obaly/?ic=articles-related&icc=item-3

https://www.vitalia.cz/clanky/proc-maji-chipsy-tak-nafoukle-sacky/

Sdílejte článek!

Autor příspěvku: Tereza Kašková

Je mi dvacet let a druhým rokem studuji na MU v Brně, obor psychologie. Jsem člověk, který chvíli neposedí. Ve volném čase ráda organizuji (či spoluorganizuji) zážitkové akce v přírodě i ve městě, pobytové i příměstské tábory či kroužky pro děti všemožných věkových kategorií. Ráda čtu, zdokonaluji se v cizích jazycích, sportuji a lektoruji hodiny poledance.