Vysočina patří k regionům, kde během léta probíhá obrovské množství táborů. Je to dáno především mnohaletou tradicí táboření vysočinských organizací, ale také krásnou přírodou.
S tím však souvisí i táborový vedoucí a praktikanti.
Být správným vedoucím nebo praktikantem není nic lehkého. Nejjednodušší cesta jak se stát vedoucím je, už jako malý jezdit na tábory. Většinou totiž znáte prostředí a již máte nějakou představu, do čeho se pouštíte. Máte možnost se také vyhnout některým chybám, které vám vadily na vašich vedoucích.
Dnes jsou tábory různé (v budovách, ve stanech, týdenní, příměstské a mnohé další) a je jich čím dál tím větší množství. Pozice vedoucího na táboře tudíž není „nedostatkovým zbožím“. Když máš pocit, že práci s dětmi vydržíš. Zvládneš se o ně postarat a něco je naučíš. Jsi ten správný. Pak stačí už je včas kontaktovat nějakou organizaci ve tvém okolí.
Tábor je způsob jak strávit letní prázdniny, které mají smysl. Zkušenosti s výchovou a vzděláváním dětí na táboře můžete využít i v běžném životě. Pro mnohé je však tábor i místem, kde si odpočinou, i když se starají o děti a mají zodpovědnost, utečou od běžných každodenních stereotypních problémů.
Na zkušenosti s letními tábory z pohledu vedoucího jsme se zeptali Moniky Robotkové, která na tábory jezdí už od dětství a posledních pár let i v týmu vedoucích.
1) Jak jsi se dostala mezi vedoucí na táboře?
na tábory jsem jezdila jako dítě a postupně jsem se propracovala do pozice vedoucího
2) Proč na tábory jezdíš a co ti to přináší?
na tábory jezdím kvůli fajn partě, ale hlavně kvůli práci s dětmi, tábor mi přinesl jako dítěti spoustu nového, nových znalostí a zkušeností, a i já to chci nyní předávat dál
3) Je lepší být vedoucím nebo dítětem na táboře?
Obě varianty mají své klady a zápory, no a když člověk stárne, mění se i jeho priority a plynule tedy přechází z obliby hraní dětských her v oblibu vytváření těchto her pro děti, když jezdíte na tábor jako dítě, hodně vám to usnadní pozici vedoucího, protože můžete vycházet z vlastních zkušeností, poučit se, dělat věci jinak
4) Jaká je tvá úloha v přípravě tábora?
zatím se nepodílím na vytváření jednotlivých etap, spíše se snažím připravovat materiál a věci na přípravných víkendech, ale taky chystám věci do oddílu, připravuji se jednodušší hry pro vyplnění času, ale také složitější hry, které můžou dětem něco dát a částečně je vychovávat
5) Chystáš se na nějaký tábor letos?
nejspíš i letos pojedu na nějaký tábor
6) Chtěla bys někdy být hlavním vedoucím na táboře a proč?
zatím tyto ambice nemám, role instruktora nebo v budoucnu oddílového vedoucího mi vyhovuje asi víc, protože chci být více v kontaktu s dětmi, což v roli hlavního vedoucího tolik nejde, nicméně se v budoucnu ani tomuto nebráním, mohla by to být zajímavá zkušenost