Bitcoinová letní horečka

Slyšeli jste již o bitcoinu? Pohádkové příběhy o tom, jak kdosi nakoupil za pět set a prodal za několik milionů jsou pravděpodobně minulostí, nicméně nedávný růst hodnoty této kryptoměny vyvolal opětovné zvýšení zájmu o „peníze budoucnosti“.

Bitcoin je nejznámější digitální měnou současnosti. Hlavní doménou kryptoměn je tzv. decentralizace, což znamená, že nepodléhají regulaci žádné centrální autority, jakou je např. banka nebo stát. Z podobných důvodů jsou digitální měny oblastí zájmu širokého spektra aktivistů a nadšenců pro koncept platidla v rukou lidu. Zároveň se jedná o velmi zajímavou technologii, která přinejmenším stojí za zmínku.

Zvláštní je na tomto fenoménu také to, jakým způsobem se vyvíjí hodnota kryptoměn napříc celým spektrem jednotlivých druhů platidel. Z tohoto pohledu se vlastně jedná o princip obchodování na burze – čím větší je poptávka, tím výše jde cena a naopak – když se o krypto nikdo nezajímá, hodnoty padají dolů jako švestky. Sledovat grafy nebo příběhy strmých vzestupů a pádů proto může být vzrušující, ale někdy také dost skličující.

Za sebe mohu říci, že letní trend vzestupu hodnot digitálních měn byl z určitého pohledu pozorovatelný také vloni, i když rozhodně nebyl tak znatelný jako dnes. Někteří analytici se domnívají, že za současnou stoupající tendenci grafů jsou zodpovědní především méně zkušení investoři, které k tomuto jednání motivuje Facebook, jenž svoji vlastní kryptoměnu chystá také. Tato skutečnost dává vzniknout dojmu, že bitcoin není jen trendy záležitostí, ale nápadem s potenciálem.

To je nepochybně pravda, otázkou však zůstává, do jaké míry. Hodnota bitcoinu totiž není nic jistého, obzvlášť pak směr, jakým se jeho cena bude vyvíjet. Některé zájemce to však přesto dosud neodradilo.

Autor: Libor Oliva

Zdroje: www.e15.cz, vlastní zkušenost

Autor příspěvku: Libor Oliva

Je mi 19 let. Baví mě společenská témata – studuji na škole převážně humanitního zaměření a mimo sociologii mě zajímá také psychologie, ale taky média a obecně mechanismus fungování naší společnosti jako celku tvořeného jednotlivci. Fascinuje mě ta skutečnost několika miliard úplně odlišných příběhů a nejvíce ze všeho asi touha nalézt klíč ke společné existence ve vzájemném respektu a toleranci, jednotě v rozmanitosti. Mimo neustálé psaní všeho možného píšu taky písničky a hraju na pár nástrojů, občas i před lidmi. Celým mým životem tak nějak prolíná potřeba nalézt klíč k efektivní pedagogice a vzdělávání tak, abychom nemuseli neustále slyšet o tom, jak je systém školství špatný, ale naopak – mám vizi, že to jde jinak. S tím souvisí i můj zájem o (spolu)práci s dětmi a mladými lidmi, při které se snažím jednat podle zásad, které zodpovědnost z této činnosti plynoucí vyžaduje.