Bezpečně online. OMG!

Íčko spouští nový projekt, který bude svojí činností navazovat na předcházející sled praktických seminářů pro žáky základních škol „Bojíš se žít off-line“. Ponese název „OMG!“ a jeho cílem bude děti a dospívající seznámit s pojmy jako digitální pověst a dále prohloubit povědomí o bezpečném chování na internetu.

Internet není náš nepřítel, nýbrž velmi dobrý pomocník – musíme však vědět, jakým způsobem s ním zacházet. Takto by se dala ve zkratce shrnout myšlenka „OMG! – Objev mediální gramotnost!,“ souhrnu aktivit, které nabídneme během nadcházející doby v rámci Íčka Třebíč pro žáky základních škol v okolí.

Většina mladých lidí s moderními technologiemi vyrůstá již od malička, schovat se před obrazovkou či klávesnicí je již téměř nemožné a ovládání všemožných chytrých zařízení je pro nás z toho důvodu skoro samozřejmostí. Čím více času však činnostmi v digitálním prostředí trávíme, tím důležitější se jeví potřeba dostatku informací pro zodpovědný způsob našeho nakládání z údaji, které na sítě umístíme.

Hravou formou se proto budeme snažit uvést mladé jedince do problematiky sdílení informací v digitálním světě. Ukážeme názorné příklady situací, kdy je dobré uvažovat nad dopadem příspěvků na náš skutečný život a zmíníme též skutečnost, že jakýkoliv obsah, jenž se objeví online, může být navždy veřejný. To, že naše příspěvky vidí kdokoliv, může být v případě, že chceme sdílet určité myšlenky nebo zájmy (např. vlastní knížku, hudbu apod.) velkou výhodou; určitě je ale vhodné zvážit, jaký obsah je již za hranicí škatulky „jen já,“ „tohle je mé soukromí“.

Součástí projektu bude také prevence vůči negativnímu dopadu patologického a obtěžujícího chování ze strany ostatních uživatelů vůči nám samotným. Zmíníme, jak se účinně a obratně bránit některým manipulativním praktikám a znovu se ujistíme v tom, že „ne, to se mi nelíbí“ je odpovědí, kterou může bez dalšího vysvětlování použít úplně každý.

Cílem projektu je zvyšovat povědomí o kladných, ale i stinných stránkách internetu mezi mladou veřejností, otevírat tematiku fake news a dezinformací a nabídnout přehledný výstup užitečných informací provázaných se zapojením vlastních zkušeností jednotlivých dětí a dospívajících.

Autor: Libor Oliva

 

Sdílejte článek!

Autor příspěvku: Libor Oliva

Je mi 19 let. Baví mě společenská témata – studuji na škole převážně humanitního zaměření a mimo sociologii mě zajímá také psychologie, ale taky média a obecně mechanismus fungování naší společnosti jako celku tvořeného jednotlivci. Fascinuje mě ta skutečnost několika miliard úplně odlišných příběhů a nejvíce ze všeho asi touha nalézt klíč ke společné existence ve vzájemném respektu a toleranci, jednotě v rozmanitosti. Mimo neustálé psaní všeho možného píšu taky písničky a hraju na pár nástrojů, občas i před lidmi. Celým mým životem tak nějak prolíná potřeba nalézt klíč k efektivní pedagogice a vzdělávání tak, abychom nemuseli neustále slyšet o tom, jak je systém školství špatný, ale naopak – mám vizi, že to jde jinak. S tím souvisí i můj zájem o (spolu)práci s dětmi a mladými lidmi, při které se snažím jednat podle zásad, které zodpovědnost z této činnosti plynoucí vyžaduje.